نامه آقاى ایتن آلاپات به کوروش یغمایى

برای هر کس که این نامه رامی خواند.
برای من افتخار بسیار بزرگی است که برای سپاس ازموسیقیدان بزرگ ایرانى "کوروش یغمایی" این نامه رابنویسم.

درآغاز،من موسیقی کوروش را ازسوی فروشنده های آزاد(آهنگ ها وترانه ها) مانند همکارایرانی ام کشف کردم که بعد از سی سال مهاجرت شتابزده ازایران – براى پیداکردن مجموعه آهنگ ها و ترانه هایى از کشورهاى گوناگون دنیا را که درایران جمع آورى کرده بودند – دوباره به کشورشان سفر کردند . آنها ترانه ها وآهنگ هایى را از مراکز پخش صفحه ( آهنگ روز) ورقیب اصلى آن (رویال ) و تعداد زیادى از مراکز پخش با نام هاى دیگر را یافتند. این مراکز پخش در اواخر دهه 60 واوایل دهه 70 میلادى انتشار کارهاى جدیدى ازهنرمندان گوناگون در همه سبک هاى موسیقى ایرانى از جمله موسیقى راک تحت نفوذ فرهنگ موسیقى غرب را آغاز کرده بودند .

دراوایل دهه هفتادمیلادى ، کوروش یغمایى با استفاده از سازها وفرم هاى بومى و گیتار الکتریک و دیگر تأثیرات موزیک غربى به صحنه رفت . او اولین موسیقیدان راک ایرانى بود. ترکیب موسیقى بومى ایرانى – با ریتم پرجنب و جوش راک و آفرینش سبک خیال انگیز راک ویژه او در آن هنگام از زمان او جلوتر بودند.

کار او اولین آلبوم موسیقى ایرانى بود که من باشنیدنش دگرگون شدم – و کار او اولین آلبوم ایرانى بود که من عاشقش شدم. من کار گیتاریستى راشنیدم که صدا وسبک (استایل) موسیقى اش از بعضى جهات شبیه (ارکین کراى) (سوپراستار گیتار فاز ترکیه) ، ولى بااین ویژهگى که درسبک خودش منحصربه فرد بود- من نتوانستم موسیقى او را در زمینه ویژه اى دسته بندى کنم – ولى مى دانستم که او یک نابغه است. هفت اثر سینگل (تک کار) او فوق العاده بى نظیر مى باشد.
من مى دانستم که این درخشش براى این افسونگر پاپ به راحتى بدست نیامده است – ولى آن پویایى و توان و استعداد انگیزه اى شد که من به جستجوى کارهاى دیگرى از او برآیم و در نهایت تعدادى از کارهاى او را پیدا کردم.

آهنگ هایى مثل حجم خالى (نیایش در تنهایى) مرا بشدت منقلب کرد. من باور نمى کردم که این آهنگ پژمرده شود و غیر از ایرانیان – کسى این آهنگ را نشنیده باشد. به همین دلیل بود که من حجم خالى را انتخاب کردم تا در اثر خود قرار دهم. این تنها کار ایرانى در آلبوم است و یکى از بهترین آنها .

درادامه کار با کوروش و خانواده اش (به ویژه کاوه پسر او که خود موسیقیدان است) درحال جمع آورى گلچینى ازکارهای کوروش – نابغه دهه هفتاد هستم . موسیقى اى که پلى است بین فرهنگ ها – موسیقى اى که باروح سخن مى گوید- موسیقى اى که هرروز الهام بخش من است.
باستایش

*********

در مورد آقای ایتن آلاپات

کمپانى Stones Throwسازمان شناخته شده و معتبر – درگستره موزیک حرفه اى جهانى است – که با شیوه اى تخصصى در زمینه موسیقى ملل پژوهش ها و تحقیقات بسیار گسترده و دقیقى را در کشورهاى گوناگون جهان دارا مى باشد. این کمپانى با کوشش هاى آکادمیک و بررسى هاى کارشناسانه تاریخى و ارزیابـى و سنجش تک تک آثار موسیقیدانان نخبه اى که انگیزه تحول - نوآورى – آفرینش براى کشورشان شده اند و از دید موسیقى جهانى پنهان مانده اند را شناسایى و آنان را از طریق آثار صوتى وتصویرى ومراکز تحقیقاتى ( رادیو – نشریات – کتاب – دانشگاه ها- سى دى – نقد و بررسى رسانه اى و ...) به جهان معرفى و با این روش این آثار را در آرشیو موزیک جهانى ثبت مى نماید.

آقاى ایتن آلاپات دارنده کمپانى Now Again Records  و مدیر اجرایى Stones Throw Records وسرپرست بخش دهه 60 و 70 میلادى کمپانى Stones Throw Records مى باشد که در کانون این تحقیقات و بررسى ونقد این آثار قرار دارد .

ایشان همواره در کار و کوشش خستگى ناپذیر و سفر به کشورهاى گوناگون جهان براى کشف موسیقیدانان نخبه و همچنین در پیوند با ستارگان و گروه هاى برجسته جهان براى انجام این تحقیقات مى باشد. .

منبع : وبسایت رسمی کوروش یغمایی Www.kourosh-yaghmaei.com

/ 1 نظر / 17 بازدید
پیام مسجدی

سایت کاوه Under Construction شده کنسرت سیروان لغو شده !!!!!!!!!!!!! سکوتی سرد در راه است،گاز موسیقی ایران با بحران مواجه است.