نکاتی چند در رابطه با سبک آهنگسازی استاد کورش يغمايی

به نام خدا

استاد کورش يغمايی خواننده و آهنگسازی است نوآور و صاحب سبک . موسيقی کورش سرشار از لطافت و زيبايی و برگرفته از زيبايی های طبيعت است . اين شيوه آهنگسازی بيانگر روحيه ی لطيف و حساس اين هنرمند را است . از ويژگيهای آهنگسازی ايشان بکارگيری صداهای طبعيعت همچون صدای شرشر آب ’ريزش باران ’صدای گوسفندان در حال چرا ’صدای نی چوپان ’صدای رعــد و برق آسمان ’ باد و طوفان و ... است كه استاد اين ظرايف را با مهارت تمام در اكثر آثارشان قرار داده اند.

و ديگر بكارگيری سازهای سنتی ايران در آثارشان است . تلفيق سازهای سنتی ايران باسازهای غربی آن هم در سبك راك و پاپ كار بسيار مشكل و پيچيده ای است كه احتياج به يك پشتوانه قوی و غنی هنری و علمی و همچنين آشنايی عميق با فرهنگ و موسيقی ايران دارد كه ايشان با درك و درايت بالای خويش اين تلفيق را به طور صحيح و استاندارد به انجام رسانيده است .

از نمونه آثار تلفيقی ايشان می توان به آلبومهای : ديار‌’سيب نقره ای ’ماه و پلنگ و تفنگ دسته نقره اشاره كرد . يکی ديگر از ويژگيهای آهنگسازی کورش علاقه به موسيقی فولکلوراست . فولکلورفرهنگ عاميانه و قديمی مردم است که سينه به سينه از نسلی به نسل ديگر منتقل می گردد و شامل مجموعه آداب و رسوم /افسانه ها و قصص /معتقدات /ترانه ها / ضرب المثل و ... می باشد . به اين ترتيب ترانه های فولکلور که ما آنها را بنام ترانه های محلی می شناسيم بخشی از مجموعه ی فرهنگی فولکلور را تشکيل می دهد .ايشان با شناخت وسيع از فرهنگ فولکلور ايران دست به اجرای آثار جذاب موسيقی نواحی مختلف ايران زده است مانند آلبوم آرايش خورشيد که با گويشهای محلی نقاط جغرافيايی مربوطه اجرا و خوانده شده است مانند ترانه های ريحان /مستم مستم / شکارآهو /توبيو/بارون بارونه /درنه جان و هوارهوارکه قبل از اجرا در اين آلبوم اين قطعات در آلبوم ديار نيز تنظيم  و اجرا شده است. ديار كه مجموعه ای از آواهای محلی و فولكلوريك ايران می باشد برای اولين بار با اركستر بزرگ مدرن تنظيم گرديده است . تنظيم آثار اجرا شده در اين آلبوم به شيوه ای صورت گرفته كه تا حد امكان سازها و تكنيك تنظيم بين المللی در خدمت ملوديهای محلی ايران قرار گيرد به طوری كه سازهای ايرانی نقش ملوديك و اساسی خود را حفظ كرده اند .

در آلبومهای سيب نقره ای و ماه و پلنگ نيز با بكار گيری ساز عرفانی دف كه برای اولين بار با اركستر سازهای غربی تصنيف شده است حال و هوايی پاك و عرفانی را به اين اجراها بخشيده است .

بطور كلی آهنگسازی كورش تلفيقی از زيبايی ’ موسيقی ’ فلسفه و عرفان است كه شنونده را به تفكر وا می دارد . ايشان در آثارشان از اشعار شاعرانی استفاده می كنند كه شعرشان جنبه های فلسفی و عرفانی داشته باشد مانند : حافظ ’ سعدی ’ مشفق كاشانی ’ حسين منزوی ’ نوذر پرنگ و ... .

استاد كورش يغمايی با شناخت صحيح از تكنيكهای آهنگسازی موسيقی سنتی ايران و موسيقی راك و پاپ وهمچنين با درك و درايت بالا و قريحه ی آهنگسازی قوی و فوق العاده شان سبك جديدی ازتلفيق موسيقی ايران و موسيقی راك و پاپ را در عرصه بين المللی بنيان گذاری كرده است و بدين ترتيب كورش يغمايی صاحب نام ويژه ای در نزد شنوندگان موسيقی در سراسر جهان می باشد .

با تشکر از برادرم رضا که در تنظيم و گردآوری مطالب فوق مرا ياری کرد .

پيام هاي ديگران ()        link        یکشنبه ٢۳ فروردین ۱۳۸۳ - بهزاد صادقی